Zoals voorgenomen heeft UPTR een beroep tot nietigverklaring gestart bij het Europees Hof van Justitie (zie hiervoor onze flash nr. 75 van 09/07/2020) inzake het disproportionele karakter van de “cooling off” periode die de Mobility Package zal invoeren (zie voor de details hierover onze vakblad Non Stop van september 2020).
In oktober verleden jaar besloot UPTR om zich door vrijwillige tussenkomst aan te sluiten bij een vordering tot staking inzake 40 kilometer aan fietspaden die zonder overleg of vergunning werden aangelegd.
Reeds vier jaar geleden heeft UPTR aangekaart dat het Waalse controle- en boetesysteem op losse schroeven staat (zie onze flash nr. 60 van 13/10/2016). Overtuigd van het eigen gelijk, heeft UPTR de handelswijze van het Waalse Gewest blijven bekritiseren.
Hoewel nog niet gepubliceerd in het Officiële Publicatieblad, hebben de Franse federaties reeds het ontwerp van het MB inzake signalisatie die moet voorkomen op de dode hoeken van zware voertuigen, ontvangen.
Expediteurs voor niets aansprakelijk, vervoerders voor alles
De transport en logistieke sector wordt geconfronteerd met meer uitdagingen dan ooit: De covidcrisis (met als gevolg een economische crisis) en bovenop de Brexit en de Europese ‘Green Deal’ komen nog de stimuleringsplannen om terug zuurstof te geven aan de ondernemers.
De collega’s van OTRE laten ons weten dat vandaag het Decreet nr. 2020-1396 van 17 november 2020 betreffende de signalisatie van de dode hoeken op voertuigen met een MTM van meer dan 3,5 ton, zal verschijnen in het Franse officiële Publicatieblad.
Recentelijk heeft het Europees Hof van Justitie een opmerkelijke uitspraak gedaan die een impact kan hebben op de verschillende transportondernemingen die de voorbije jaren de LKW Maut betaald hebben.
UPTR is verheugd dat zij een spoedig antwoord heeft ontvangen op haar vraag om eens te mogen “binnenspringen” op het kabinet de nieuwe federale Minister van Mobiliteit (en dus de bevoorrechte gesprekspartner van UPTR binnen de Regering De Croo) zodat de belangrijkste aandachtspunten voor de vervoerders en logistieke spelers in deze woelige tijden besproken konden worden.
Rekening houdend met de – officiële – informatie die ons bereikt, kunnen wij u nog volgende update geven op 02 november 2020:
Verleden week heeft UPTR een verzoekschrift tot nietigverklaring van de cooldown inzake cabotage neergelegd bij het Europees Hof van Justitie.